هنرستان هتلداری و جهانگردی هما سعادت
شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳ ب.ظ
هنرستان هتلداری و جهانگردی هما در سال 1382 تاسیس و اولین مرکز تخصصی آموزش هتلداری و جهانگردی در مشهد مقدس بوده و با استفاده از اساتید و مربیان متخصص و حرفه ای کار خود را آغاز نمود و افتخار این را در رزومه خود دارد که فارق التحصیلان این هنرستان هم اکنون خود به عنوان مدرس و مدیران عالی رتبه در این صنعت مشغول به فعالیت می باشند .
•مهارتهایی که فارق التحصیلان این
رشته فرا میگیرند بسیار گسترده است به همین علت به برخی از آنها در زیر اشاره
میکنیم
•1. مدیرت
بخشهای مختلف هتل اعم از : مدیریت غذا نوشابه، مدیریت فرانت آفیس، مدیریت
خانهداری، مدیریت حسابداری، مدیریت روابط عمومی، مدیریت تشریفات، مدیریت منابع
انسانی، مدیریت بخش بازاریابی و فروش، مدیر شب، مدیر داخلی، مدیر ایمنی، و... که
هنرجویان طی دورهی آموزشی تمامی وظایف و مسؤلیتهای هر کدام از موارد بالا را فرا
میگیرند و به آن تسلط مییابند.
•2. به
کاربستن روشهای سودآور و کنترل آن برای هتل
•3. ارتباط
با مشتری و جذب آن جهت فروش اتاقها
•4. توانایی
ارتباط با مهمانان خارجی
•5. توانایی
تهیهی انواع غذاها و شیرینیهای داخلی و خارجی
•6. کار با
رایانه و نرمافزار تخصصی پذیرش در هتل
•7. چیدمان
میز و سفره آرایی
•8. توانایی
سرویس دهی به روشهای مختلف
•9. رسیدگی
به امور مراسمها، جشنها و تشریفات
•10.اجرای اصولی روشهای خانهداری
•11.حسابرسی صندوقهای مختلف در هتل
•12.اجرای برنامههایی برای
ارتباط بهتر بخش روابط عمومی با مشتریان
•13.تبلیغات، بازاریابی و فروش
•14.منو نویسی
•15.انتخاب اصولی در خرید وسایل هتل
• در کل با فراگیری مهارتها، تحقیق،
کار و بدست آوردن تجربه فرد تحصیل کرده در این رشته میتواند در بالاترین سمت
مدیرهتل و معاون هتل مسؤل شود.
موقعیت شغلی فارغالتحصیلان رشته مدیریت هتلداری ابتدا در هتلها خواهد بود و اگر فارغالتحصیل شغل مناسبی در هتل نیافت میتواند در زمینههای تخصصی صنعت هتلداری اشتغال یابد از جمله اشتغال در واحدهای پذیرایی و اقامتی مثل : کافیشاپ و رستوران و مجموعههای جهانگردی، کارشناس اطلاعات و جهانگردی برای مؤسسات ملی و جهانگردی، مهماندار برای شرکتهای حمل و نقل هوایی، آموزش در مؤسسههای آموزشی جهانگردی و هتلداری، اشتغال در آژانسهای جهانگردی، و
•دانشجویان
رشتهی مدیریت هتلداری طی گذراندن ترمهای آموزشی در دروس خود با موضوعاتی مثل :
تاریخچه سفر، انواع مراکز اقامتی، اصول مدیریت، رزرواسیون، شناخت انواع
غذاها و شیرینیها، چگونگی ارائه خدمات به مشتریان، بهداشت در محیط کار، اصول
تغذیه، شناخت بخش تاًسیسات هتل، شناخت بخش خانهداری هتل و ظایف افراد شاغل
در آن، شناخت بخش فرانت آفیس و قسمتهای مهم آن مانند صندوق، مدیر غذا و نوشابه و
پرسنل مربوط به خدمات رستوران، حسابرسی اموال هتل و رسیدگی به حساب صندوقهای
بخشهای مختلف در هتل، جذب مشتری، بازاریابی، برنامهریزی برای کسب سود، روشهای
مدیریت، شناخت کشورهای توریستی و جاذبههای گردشگری آنها، شناخت صنایع دستی و
جاذبههای تاریخی و طبیعی ایران، تاًثیرات مثبت و منفی توریسم، کار با رایانه و
نرمافزار مرتبط با هتلداری، چگونگی نگهداری مواد غذایی، شناخت فرهنگ و روحیات
ملل، مسائل اجتماعی مرتبط با هتل، قوانین و مقررات در صنعت گردشگری، قانون کار،
اقتصاد، چگونگی رفتار با مشتری، تشریفات و وظایف آن، شناخت انواع منو و
منونویسی، روابط عمومی و ... آشنا میشوند. دانشجویان مدیریت هتلداری علاوه بر
یادگیری زبان انگلیسی به زبان پر کاربرد دیگری (فرانسه، آلمانی، عربی) تسلط
مییابند. همچنین درس کار آموزی راطبق برنامهای که توسط مرکز آموزش عالی تدوین
شده است به انجام میرسانند.
۹۵/۰۲/۱۱