هنرستان هتلداری و جهانگردی هما

هتلداری و جهانگردی

در جامعه امروزی صنعت گردشگری به دلیل گستردگی خاصی که به وجود آورده است باعث حضور پر تعداد افراد شاغل در این صنعت شده و روز به روز بر ارزش آن افزوده می­شود، به گونه­ای که صنعت هتلداری بزرگترین و پر مخاطب­ ترین صنعت در دنیا معرفی شده است. افراد شاغل در این صنعت افرادی هستند با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهای گوناگون که همه آن­ها با یک زبان مشترک یعنی زبان گردشگری با یکدیگر در ارتباط هستند. امروزه یکی از پایه­ های اصلی اقتصاد بسیاری از کشورها وابسته به صنعت گردشگری و هتلداری است. صنعت گردشگری و هتلداری در آغاز مبتنی بر تجربه افراد بود اما رشد سریع این صنعت باعث شد مباحث گردشگری و رشته ­های وابسته به آن به جمع رشته­ های تحصیلی در دانشگاه­ها اضافه گردد و نیرو­های متخصصی را در جامعه گردشگرپذیر پرورش دهد. ایران یکی از 10 کشور نخست در صنعت گردشگری معرفی شده است که تاکنون نتوانسته به جایگاه اصلی خود در این صنعت دست یابد. حال با توسعه علمی گردشگری در دانشگاه­ های ایران و تحصیل دانشجویان در رشته­ های مرتبط می­ توان قدم­ های مثبتی در توسعه صنعت گردشگری برداشت.
هتلداری که یکی از زیربناهای اساسی جذب و توسعه توریسم و گردشگری است رشته­ ی هتلداری و زیر شاخه های آن را پدید آورده است و افراد مدیر و ماهری را در جهت پیشرفت و توسعه اهداف گردشگری آموزش می­دهد.
هنرستان هتلداری و جهانگردی هما در سال 1382 تاسیس و اولین مرکز تخصصی آموزش هتلداری و جهانگردی در مشهد مقدس بوده و با استفاده از اساتید و مربیان متخصص و حرفه ای کار خود را آغاز نمود و افتخار این را در رزومه خود دارد که فارغ التحصیلان این هنرستان هم اکنون خود به عنوان مدرس و مدیران عالی رتبه در این صنعت مشغول به فعالیت می باشند .
تلفن مدیریت هنرستان حسین سنایی : 09153242956

مدرس و کارشناس خبره هتلداری و گردشگری هادی عربی گل : 09151105825

کانال آموزشی تلگرام : https://telegram.me/fononemozakere

مستقیم هنرستان : 38422425
رئیس هئیت مدیره و بنیان گذار : علیرضا آخوندزاده 09153124412
آدرس : مشهد خیابان کوهسنگی - کوهسنگی 10 پلاک 47

آخرین نظرات

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

انواع اتاق در‏ هتل ها

اتاق یک نفره :

این نوع از اتاق، سینگل نامیده می شود. دارای یک تخت بوده و اختصاراً با علامت ‏SGL‏ نشان داده می شود ‏‏.‏

اتاق یک تخته

 

اتاق دو نفره :

اتاق دو نفره دبل یا توئین نامیده می شود. دبل یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی ‏است که دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت ‏DBL‏ نشان داده می شود .‏ ‏

اتاق دبل

اتاق دو نفره دبل یا توئین نامیده میشود

 

اتاق سه نفره :

این نوع از اتاق ها تریپل نامیده می شوند . دارای ۳ تخت تک نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم ‏چسبیده می باشد و اختصاراً با علامت ‏TPL‏ نشان داده می شود .‏

اتاق تریپل

اتاق تریپل اختصاراً با علامت ‏TPL‏ نشان داده می شود .‏

 

سوئیت :

به اتاقی گفته می شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضی از ‏هتل ها قسمت پذیرایی در پایین و چند پله بالاتر، اتاق خواب و حمام قرار دارد ( دوبلکس ). البته می توان در سوئیت یک آشپزخانه ‏کوچک نیز دایر نمود .‏

سوئیت هتل

 

آپارتمان :

عبارت است از یک حال و پذیرایی با یک، دو و یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است . در ‏صورتی که آپارتمان دو اتاقه باشد، معمولا یکی از اتاق ها یک تخت دو نفره و اتاق دیگر ، دو تخت یک نفره خواهد داشت. هر ‏آپارتمان یک حمام مشترک دارد و یک آشپزخانه کوچک . همچنین معمولا در قسمت حال و پذیرایی، به تعداد کافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد.‏

هتل آپارتمان

 

کانکت روم :

دو اتاق تو در تو را اطلاق می شود که هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه داشته و هر کدام به تنهایی ‏یک اتاق کامل است و حمام جداگانه ای هم دارد، این دو اتاق به وسیله یک در از وسط به هم متصل است. چنانچه یک خانواده ‏چهار نفره ، چنین اتاقی را درخواست نماید ، بچه ها در یک اتاق و پدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود و بدون این که ‏درب راهرو اصلی را باز کنند، افراد دو اتاق از درب وسط می توانند با هم در ارتباط باشند.‏‏

اتاق کانکت

اتاق کانکت دو اتاق تو در تو را اطلاق می شود

 

کابانا :

‏اتاقی است هم کف، که پنجره آن به محوطه ای باز می شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنین اتاقی می ‏تواند برای تعویض لباس، از اتاق مخصوص خود استفاده نماید .‏

فیستا سوئیت:

این نوع سوئیت ها معمولاً در هتل هایی قرار دارند که دارای سالن عروسی است و پس از پایان ‏مجلس عروسی ، برای استراحت و خواب در اختیار عروس و داماد قرار می گیرد . معمولاً مخارج این سوئیت قبلاً جزو هزینه ‏های مجلس عروسی منظور گردیده و حساب جداگانه ای ندارد‎ .‎

فیستا سوئیت

اتاق های دیگری هم در هتل ها و متل ها وجود دارند که بنا به علاقه و تمایل مسافران در اختیار آنان گذاشته می شود و معمولا این گونه اتاق و سوئیت ها را هر هتل، بنا به موقعیت و سلیقه خود نامگذاری می کند.

‏اکسترا بد‎ ‎ـ تختخواب تاشو یا تخت اضافه

چون تعداد افراد بعضى از خانواده ها زیاد و بیش از تعداد تختخوابهاى اتاق است، ناچار استفاده از تخت اضافى ناگزیر خواهد بود ‏‏. تختخوابهاى اضافى را اکسترابد مى نامند. این تختها در طبقات هتل وجود دارد و براساس فرمى که رسپشن به خانه دارى مى ‏دهد، در اختیار اتاقها گذاشته مى شود. این تختها از نوع تاشو مى باشند و علت این که بایستى طى صدور فرمى تحویل شود این ‏است که بابت تخت اضافى، وجه اضافى از مسافر دریافت مى شود که به حساب اتاق منظور مى گردد. از این فرم، نسخه اى نیز ‏به کشیر (صندوق ) مى رود تا وجه تخت اضافى به حساب اتاق نوشته شود‎ .

تختخواب بچه

مسافرینى که بچه همراه مى آورند، معمولاً نیاز به تختخواب بچه دارند، زیرا تختخوابهاى مسافرین براى بچه مناسب نیست و ‏احتمال دارد بچه از روى تختهاى معمولى و مخصوص بزرگسالان به زمین بیافتد . این نوع تختها هم طى فرمى که قبلاً اشاره شد ‏به اتاق ، اضافه مى شود و وجه اضافى نیز به حساب منظور مى گردد. تختخواب بچه ،رو تشکى مشمع نیز دارد که مانع از ‏رسیدن رطوبت از بچه به تشک مى شود.‏

انواع سرویس در هتل ها

O.R- Only Room ‎‏ : اتاق جهت اقامت بدون هیچگونه وعده غذائی‎. ‎

‎ : B.B- Bed & Breakfast ‎ اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه در روز‎

. ‎

انواع سرویس ها در هتل ها

‎ : H.B- Half Board ‎ اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه و یک وعده نهار یا شام. مثلاً سرویس‎ H.Bدر دبی ‏معمولاً به یک وعده صبحانه و یک وعده نهار اطلاق گردیده در حالی که همان سرویس در ترکیه (منطقه آنتالیا و منطقه دریای ‏اژه) به یک وعده صبحانه و یک وعده شام اطلاق می گردد‎.

‎ F.B- Full Board ‎‏ : اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار و یک وعده شام. در بعضی از هتل ها ‏این سرویس بصورت سرویس‎ Full board plus ‎یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار ، یک ‏وعده شام هنگام صرف ناهار و شام ارائه می گردد‎ . ‎

ALL ‎‏-‏All Inclusive‏ : اتاق جهت اقامت همراه با تمام وعده های غذائی شامل صبحانه ، ناهار ، عصرانه و شام. این ‏سرویس معمولاً در هتل های واقع شده در شهرهای ساحلی نظیر کوش آداسی ، بدروم ، مارماریس ، آنتالیا و . . . ارائه می گردد ‏و بسته به نوع ارائه شده مثلاً تولید داخل یا خارج کشور و اینکه در چه ساعاتی از شبانه روز ارائه می گردد دارای واژه های ‏متفاوتی است نظیر‎ Ultra All Inclusive ‎و‎ Maximum All Inclusive ‎. در بعضی از هتل هائی که چنین سرویسی ارائه می ‏گردد، استفاده رایگان از ورزشهای آبی از قبیل جت اسکی ، اسکی روی آب ، غواصی ، ماساژ و . . . برای یکبار در طول اقامت ‏جزئی از سرویس می باشد‎ .‎

اصطلاحات مربوط به سن مسافر‎ ‎

بزرگسال-‎ Adult: به افراد بیش از ۱۲ سال اطلاق می گردد و با علامت اختصاری‎ ADL ‎نشان داده می شود‎ .‎

اطفال ۲-۶ سال‎ : Child-‎کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری‎ CHD2-6 ‎نشان داده می شود‎

.‎

اصطلاحات مربوط به سن مسافر

اطفال ۶-۱۲ سال‎ : Child-‎کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت از نوع سفری اختصاص می یابد و با علامت ‏اختصاری‎ CHD6-12 ‎نشان داده می شود‎ .‎

نوزاد ‏Infant‏ : به کودکان زیر دوسال اطلاق می گردد که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت ‏اختصاری ‏INF‏ نشان داده می شود .‏

  • هادی عربی گل

۰۴

دی

اصطلاحات هتلی مرسوم

اصطلاحات رزرو هتل

اگر تا به حال هتل رزرو کرده باشید با اصطلاحات عجیب و غریب و گاهی مبهم هتل ها آشنایی دارید. برخی از این اصطلاحات آنقدر گیج کننده هستند که معنایشان را نمی دانیم و از طرفی نگرانیم مبادا اتاق اشتباهی رزرو کرده باشیم. در این مطلب قصد داریم برخی از اصطلاحات مربوط به هتل را با شما در میان بگذاریم تا دفعه بعد که خواستید اتاق هتل رزرو کنید مثل یک حرفه ای رفتار کنید. با الی گشت همراه باشید.

اتاق هتل

اصطلاحات مربوط به نوع اتاق در هتل:

 

اتاق یک نفره : اتاق یک نفره Single نامیده می شود . دارای یک تخت بوده و اختصاراً با علامت SGL نشان داده می شود.

اتاق دو نفره: اتاق دو نفره Double یا Twin نامیده می شود . Double یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و Twin اتاقی است که دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده می شود.

اتاق سه نفره: اتاق سه نفره Triple نامیده می شود، دارای ۳ تخت تک نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده می باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده می شود.

سوئیت(Suite): به اتاقی گفته می شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضی از هتل ها قسمت پذیرایی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد (Duplex) البته می توان در سوئیت یک آشپزخانه کوچک نیز دایر نمود.

اصطلاحات هتل

آپارتمان(Apartment): عبارت است ازیک هال و پذیرایی با یک، دو و یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است . در صورتی که دواتاقه باشد، معمولاً یک اتاق (Double) یک تخت دو نفره و اتاق دیگر Twin ، دو تخت یک نفره خواهد داشت. هر آپارتمان یک حمام مشترک دارد و یک آشپزخانه کوچک.معمولاً در قسمت پذیرایی به تعدادکافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد.

استودیو(Studio): به اتاقهایی گفته می شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذیرایی دیده می شود ولی در صورتی که مبلها یا کاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حکم اتاق خواب را خواهد یافت، از این رو، روزها اتاق پذیرایی و شبها اتاق خواب است، البته کاناپه ها طوری ساخته شده اند که می توان بالش و پتو و ملحفه را داخل آن جای داد. اتاق استودیو حمام نیز دارد، استودیو می تواند آشپزخانه کوچکی نیز داشته باشد .

کانکتد روم(Connected Room): دو اتاق تودرتو را می گویند، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهایی یک اتاق کامل است و حمام جداگانه ای هم دارد، این دو اتاق به وسیله یک در از وسط به هم متصل است. چنانچه یک خانواده چهار نفره، چنین اتاقی را درخواست نماید، بچه ها در یک اتاق و پدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود، بدون این که درب راهرو اصلی را باز کنند، دو اتاق از درب وسط می توانند با هم در ارتباط باشند.

کابانا(Cabana):اتاقی است هم کف، که پنجره آن به محوطه ای باز می شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنین اتاقی می تواند برای تعویض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نماید.

فیستا سوئیت(Fiesta Suite): این نوع سوئیت ها معمولاً در هتل هائی قرار دارند که دارای سالن عروسی است و پس از پایان مجلس عروسی، برای استراحت و خواب در اختیار عروس و داماد قرار می گیرد. معمولاً مخارج این سوئیت قبلاً جزو هزینه های مجلس عروسی منظور گردیده و حساب جداگانه ای ندارد.

اصطلاحات اتاق هتل

انواع تخت در هتل

– تخت سالن پذیرایى/ کاناپه قابل تبدیل به تخت Bed- parlor

– کاناپه تبدیل به تخت Bed-Studio=Convertible Sofa

– کاناپه تبدیل به تختخواب Convertible Couch

– مبل تختخوابشو Sleeping Couch

– تخت دیوارى Folding-up bed

– تخت تاشو Roll-A-Way-Bed

– یک تخت یکنفره Single

– دو تخت جداى تکنفره Twin

– یک تخت دونفره Double

– یک تخت دونفره و دو تخت تکنفره Twin Double

– تخت دونفره بزرگ Queen Size

– تخت بزرگ King Size

– تخت دوبل دوبله Double- Double Bed

– تخت با تشک آبى Water Bed

– تخت دو طبقه Bunk Beds

تختخواب بچه: مسافرینى که بچه همراه مى آورند، معمولاً نیاز به تختخواب بچه دارند، زیرا تختخوابهاى مسافرین براى بچه مناسب نیست و احتمال دارد بچه از روى تختهاى معمولى و مخصوص بزرگسالان به زمین بیافتد. این نوع تختها هم طى فرمى که قبلاً اشاره شد، به اتاق اضافه مى شود و وجه اضافى نیز به حساب منظور مى گردد. تختخواب بچه، رو تشکى مشمع نیز دارد که مانع از رسیدن رطوبت از بچه به تشک مى شود.

تختخواب تاشو(Extra Bed): چون تعداد افراد بعضى از خانواده ها زیاد و بیش از تعداد تختخوابهاى اتاق است، استفاده از تخت اضافى ناگزیر خواهد بود. تختخوابهاى اضافى را Extra Bed مى نامند. این تختها در طبقات هتل وجود دارد و براساس فرمى که Reception به خانه دارى مى دهد، در اختیار اتاقها گذاشته مى شود. این تختها از نوع تاشو مى باشند و علت این که بایستى طى صدور فرمى تحویل داده شود این است که بابت تخت اضافى، وجه اضافى از مسافر دریافت مى شود که به حساب اتاق منظور مى گردد. از این فرم نسخه اى نیز به Cashier (صندوق) مى رود تا وجه تخت اضافى به حساب اتاق نوشته شود.

اتاق هتل

انواع سرویس در هتل ها

O.R) Only Room): یعنی اتاق جهت اقامت بدون هیچگونه وعده غذائی.

B.B) Bed & Breakfast):یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه در روز.

H.B) Half Board): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه و یک وعده نهار یا شام. مثلاً سرویس H.B در دبی معمولاً به یک وعده صبحانه و یک وعده نهار اطلاق گردیده در حالی که همان سرویس در ترکیه (منطقه آنتالیا و منطقه دریای اژه) به یک وعده صبحانه و یک وعده شام اطلاق می گردد.

F.B) Full Board): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار و یک وعده شام. در بعضی از هتل ها این سرویس بصورت سرویس Full board plus یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار ، یک وعده شام و نوشیدنی ها هنگام صرف ناهار و شام ارائه می گردد .

آشنایی با اصطلاحات هتل

ALL) All Inclusive): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با تمام وعده های غذائی شامل صبحانه، ناهار ، عصرانه و شام و نوشیدنی های رایگان . این سرویس معمولاً در هتل های واقع شده در شهرهای ساحلی نظیر کوش آداسی ، بودروم ، مارماریس آنتالیا و . . . ارائه می گردد و بسته به نوع نوشیدنی ارائه شده مثلاً تولید داخل یا خارج کشور و اینکه در چه ساعاتی از شبانه روز ارائه می گردد دارای واژه های متفاوتی است نظیر Ultra All Inclusive و Maximum All Inclusive. در بعضی از هتل هائی که چنین سرویسی ارائه می گردد استفاده رایگان از ورزشهای آبی از قبیل جت اسکی ، اسکی روی آب ، غواصی ، ماساژ و . . . برای یکبار در طول اقامت جزئی از سرویس می باشد.

UALL) ULTERA All Inclusive): یعنی صبحانه و ناهار و شام و نوشیدنی داخلی و همینطور خارجی و عصرانه در طول ۲۴ ساعت . در این هتل ها نیز در ابتدای ورود به شما برنامه ای داده می شود که در چه ساعتهایی می توانید از سرویس های رستوران ها و نوشیدنیها استفاده کنید.

اصطلاحات مربوط به سن مسافر

بزرگسال Adult: به افراد بیش از ۱۲ سال اطلاق می گردد و با علامت اختصاری ADL نشان داده می شود.

اطفال ۲-۶ سال Child: کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری ۶-۲ CHD نشان داده می شود.

اطفال ۶-۱۲ سال Child: کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت از نوع سفری اختصاص می یابد و با علامت اختصاری ۱۲-۶ CHD ن نشان داده می شود.

نوزاد Infant: به کودکان زیر دوسال اطلاق می گردد که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری INF نشان داده می شود.

 

هادی عربی گل 

کارشناس خبره هتلداری و گردشگری کد 868 

09151105825

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۸ ، ۱۶:۳۵
هنرستان هتلداری و جهانگردی هما سعادت

هتل ها اماکن بین المللی میباشند . برای آنکه در این صنعت به عنوان مدیر هتل و یا شاغل در یکی از بخش های هتل مشغول بکار شوید نیازمند دانستن برخی واژگانی تخصصی این صنعت میباشید که قالبا برای آن ها معنی فارسی یافت نمیشود اما تصور کنید در یک هتل مشغول بکار شده اید و همکاران شما از این لغات استفاده میکنند و شما تنها باید ان ها را نگاه کنید چرا که از معنی هر کلمه چیزی نمیدانید ! در ادامه برخی از مهمترین اصطلاحات رایج در این صنعت را قید نموده ایم و تا جایی که توانسته ایم آن را به فارسی برگرداننده ایم اما از آنجا که این صنعت بین المللی است سعی نمایید کلمه های انگلیسی لغات تخصصی را فرابگیرید.

 Alternative Distribution System (ADS)

سیستم توزیع جایگزین (ADS) به روش های عرضه خدمات هتل از طرق غیر مستقیم همانند امکان رزرو اتاق های از روی اینترنت گفته میشود

Availability (موجودی - در دسترس بودن)

منظور از این کلمه تعداد موجود بودن یک نوع خاص از اتاق در یک تاریخ خاص میباشد به عنوان مثال در تاریخ 25 اسفند 12 اتاق توئین و 8 اتاق دبل در هتل موجود است

Average Daily Rate (ADR) - نرخ متوسط روزانه

منظور از ADR و یا نرخ متوسط روزانه ، میانگین نرخی است که برای هر اتاق در یک روز محاسبه شده است . این رقم از تقسیم درآمد واقعی روزانه کل اتاق ها بر تعداد آن محاسبه میشود . بدین ترتیب مشخص میشود اتاق ها فروخته شده با چه نرخ متوسطی به فروش رفته است.

Average Length of Stay (ALOS) - متوسط مدت اقامت

منظور از ALOS متوسط اقمت افراد در هتل میباشد که از حاصل تعداد شب های اتاق بر تهداد رزرو بدست میاید

Best Available Rate (BAR) - بهترین نرخ موجود

منظور از BAR بهترین نرخی است که تمامی میهمانان میتوانند برای خرید هر اتاق دریافت دارند. این نرخ میتواند در ساعت مختلف روز و یا در ایام مختلف هفته تغییر نماید

Best Rate Guarantee ( BRG)  - تضمین بهترین نرخ

این نرخ نرخی است که هتل ان را برای میهمانان خود تضمین میکند به عنون مثال هتل تضمین میکند که بیشترین درصد تخفیف را هواره در وب سایت هود ارائه نماید

Booking Engine (BE)

برنامه کاربردی که هتل ها رای ارائه نرخ تخفیفات و رزرواسیون در سایت خود قرار میدهند

Central Reservation System (CRS) - سیستم رزرواسیون مرکزی

برنامه ای که برای رزرو و چینش اتاق  و یا فروش سایر خدمات هتل بکار میرود CRS نامیده میشود . این برنامه کانال ها مختلف فروش همچون BE ، آژانس های طرف قرارداد و ... را پشتیبانی میکند و رزرو یا فروش اصلی از طریق این برنامه انجام میشود.

Channel Management - مدیریت کانال های توزیع

کنترل و سهمیه بندی کانال های مختلف فروش همچون وب سایت ، آژانس های طرف قرار داد و .... Channel Management  نامیده میشود. مدیریت کوثر کانال های توزیع باعث کاهش هزینه های انسانی و همچنین افزایش سودآوری میگردد

Charge - شارژ

شارژ عملیاتی دارای بار مالی است که در زمان اقامت میهمان در صورت استفاده از خدمات  هتل رخ میدهد مثال هایی از شارژ عبارتند است

  1. اقامت در اتاق
  2. استفاده از رستوران
  3. استفاده از مجموعه ورزشی
  4. استفاده از کافی شاپ

Close to Departure - محدودیت در خروج از هتل

محدودیتی که هر هتل میتواند برای خروج از ان در هر روز ایجاد نماید . به عنوان مثال اگر میهمانی در روز 1 فروردین رزرو نمود و تمایل داشت تا دوم فروردین اتاق خود را تحویل دهد. هتل میتواند بگوید ما دوم فروردین خروج از هتل نداریم و اگر شما بخواهید برای شما رزرو انجام شود میباید هزینه شب دومین فروردین را نیز پرداخت نمایید

Closed to Arrival  - محدودیت در ورود به هتل

یک عامل کنترلی جهت ایجاد محدودیت در رزرو در یک روز خاص میباشد و در زمانی هایی که تعداد اتاق های مجود هتل به مرز بحرانی میرسد کاربرد دارد . بدین صورت رزرواسیون برای یک روز خاص رزروی را تایید نمیکند

 Data Entry Clerk - منشی ورود اطلاعات

شخصی که رزرو ها را وارد سیستم مینماید

Date Roll

یک رویداد است که در طی ان تاریخ تغییر مینماید این بدان معنا است که با تغییر تاریخ بار مالی برای واحد های مختلف ایجاد میشود به عنوان مثال میهمانی که در اتاق اقامت دارد یک شب هزینه اقامت بیشتر در هتل شارژ میشود . همچنین اتفاقات دیگری همچون تغییر روز برای واحد های مختلف از جمله رستوران اتفاق میافتد . معمولا در هتل ها عملیات Date Roll  توسط حسابرس شیفت شب انجام میشود و اغلب مابین ساعت 2 الی 4 صبح صورت میگیرد.

Early Bird

میزان تخفیف ویژه ای که جهت رزرو زود هنگام اعطا میشود و معمولا میباید یک فاصله حداقلی مابین زمان انجام رزرو و زمان ورود میهمان به هتل بر اساس روز وجود داشته باشد

Flash Sales

میزان تخفیف ویژه ای که تنها برای یک بازه زمانی کوتاه مدت ارائه میشود

Folio- فولیو

به مجموعه ای از هزینه های ایجاد شده (شارژ شده) توسط یک میهمان و یا یک شرکت گفته میشود که در حساب وی منظور میگردد . در حقیقت با بررسی Folio میتواند حساب میهمان از هر نظر را بررسی نمود

 Hotel Clerk

شخص و یا اشخاصی که در هتل ها با میهمانان در ارتباط است.

Housekeeping Asset - لوازم خانه داری

تمامی لوازمی که برای تازه سازی یک اتاق مورد نیاز است همانند حوله های تازه ف ملحطف ف دستمال کاغذی و .....

Housekeeping Request- درخواست خانه داری

هرگونه درخواست به جهت مرتب نمودن اتاق ها

Independent Contractor- پیمانکار مستقل

این اشخاص به صورت مستقیم در استخدام هتل نمیباشند بلکه به صورت پیمانی برای هتل کار انجام میدهند همانند تاکسی سرویس اگر قرار داد پیمانکاری داشته باشد

Inventory (relative to hotel distribution) - موجودی (مرتبط با کانال توزیع)

موجود اتاق های قابل فروش بر اساس کانال توزیع (اینترنت، آزانس ها و ...)

Last Room Availability - موجودی آخرین اتاق

نرخ آخرین اتاق که معمولا بر اساس مذاکره مشخص میشود و یا بر اساس قراردادی که با کارگزاران بسته شده است. این مورد به کارگزاران اجازه میدهد تا آخرین اتاق های هتل را با نرخ توافق شده خرید نمایند

Linen Asset - دارایی پارچه

Linen Asset به تمامی ملحفه ، حوله و ... که از لاندری به خانه داری جهت استفاده دوباره تحویل داده شده است گفته میشود

"Lookers to Bookers"(L2B)

این کلمه اشاره دارد به تبدیل جستجو کنندگان اینترنتی به خریداران واقعی

Loyalty-Program - برنامه های وفاداری

Loyalty-Program یکی از برنامه های بازاریابی است که به میهمانان در ازای استفاده مکرر از خدمات هتل جوایزی را اعطا میکند. برنامه وفاداری میتواند در مشارکت با سایر بنگاه های تجاری همچون خطوط هواپیمایی اجرا شود . این برنامه میتواند بر اساس کسب امتیاز در ازای استفاده از خدمات هتل برای میهمانان باشد

Maintenance Asset - لوازم تاسیسات

به تمامی لوازم مصرفی که در اختیار واحد تاسیسات قرار دارد گفته میشود این لوازم میتوانید شامل لامپ ، پریز و .... باشد

Markup

یه تفاوت بین نرخ واقعی فروش هتل با نرخ خریداری شد توسط میهمانان از کارگزران فروش (آژانس ها) گفته میشود

Maximum Length of Stay - حداکثر مدت زمان اقامت

یک عمال کنترلی موجودی اتاق ها میباشد که در زمان رزرو مشخص میکند در تاریخ ورود میهمان چه مدت میتواند در هتل اقامت داشته باشد

Meeting Planner

شخص یا شرکتی که یک رزرو را به نمایندگی از یک گروه انجام میدهد

Night Audit - حسابرس شیفت سب

حسابرس شیفت سب وظیفه اصلاح و ثبت تمامی تراکنش های مالی 24 ساعت گذشته را دارا میباشد

Overbooking

فروش بیش از طرفیت اتاق های هتل بر اساس پیش بینی آنکه برخی از افراد رزرو نموده به هتل مراجعه نخواهند نمود

Property- املاک

Property به اماکن فیزیکی متعلق به هتل و یا در اختیار هتل گفته میشود که توسط خود هتل اداره میگردد

Property Management System (PMS) - سیستم مدیریت دارایی ها

(PMS)  به برنامه جامع هتلداری گفته میشود که تمامی عملیات همانند check-in , check-out ، فولیو و ...... را مدیریت و اجرا مینماید . PMS میتوانید با سایر برنامه ها همانند CRS (سیستم جامع رزرواسیون) در ارتباط باشد

Rate Parity - برابری نرخ

به یک استراتژی بازاریابی گفته میشود که مطابق با ان کارگزاران فروش (آژانس ها) جهت فروش خدمات هتل نرخ برابری را ارائه نمایند. بدین ترتیب نرخ یک اتاق در یک تاریخ خاص در همه جا یکسان خواهد بود و بر این اساس میزان وفاداری مشتریان افزایش خواهد یافت و بیش تر تمایل خواهند داشت تا از خود هتل به صورت مستقیم خرید نمایند

Receivable - مبالغ قابل وصول

این مبالغ بر اساس پیش فاکتور و یا فولیو قابل دریافت است

Revenue Management System (RMS) - سیستم مدیریت درآمد

(RMS) یک برنامه کاربردی در هتل ها میباشد که به جهت کنترل ،تامین و قیمت گذاری اتاق های موجود بر اساس (موجودی ، نوع اتاق ، میزان شب اقامت و ...) جهت افزایش حداکثری درآمد میباشد.

Room Block -گروه اتاق ها

Room Block به گروهی از اتاق ها گفته میشود . گروه بندی اتاق ها ممکن است بر اساس مشخصه های مختلفی جهت برنامه ریزی عملیات مدیریتی ایجاد شود . مثال : ممکن است یک گروه اتاق تنها برای میهمانان سینگل در نظر گرفته شود و یا یک گروه از اتاق ها برای تعمیرات و باز سازی در نظر گرفته شود .

Room Inventory  - موجودی اتاق ها

موجودی اتاق ها به تعداد اتاق موجود برای یک تاریخ خاص نسبت به تعداد شب اقامت گفته میشود

Static Pricing - قیمت گذاری ثابت

درصورتی که هتل قیمت اتاق های خود را برای تمامی فصول سال به صورت یکسان قرار دهید از این استراتژی استفاده نموده است

Stay Record- اطلاعات اقامت

دسترسی به اطلاعات اقامتی میهمانان در مراجعه قبلی

Vacancy - اتاق آماده

به اتاق های آماده جهت ورود میهمان اطلاق میشود

اصلاحات اختصاصی خانه داری هتل :

Housekeeping Status report - گزارش وضعیت خانه داری

به گزارشی که توسط واحد خانه داری بر اساس مشکلات فیزیکی اتاق ها اماده میشود اطلاق میگردد

Preventive maintenance - عملیات پیشگیرانه تعمیر و نگه داری

سیستمی نظامند جهت نگه داری و تعمیرات وسائل اتاق ها به صورت دوره که باعث پیش گیری از خرابی های آتی میگردد این مهم باعث کاهش هزینه های تعمیرات و نگه داری میشود

Room Status Discrepancy - اختلاف در وضعیت اتاق

وضعیتی که در طی ان توضیحات ثبت شده در واحد خانه داری در مورد اتاق با وضعیت ثبت شده در میز پذیرش تفاوت دارد

Turn down Service

وضعیتی که خانه دار در طی ان وارد اتاق میهمان مقیم شده و تخت وی را برای خواب آماده میکند . برخی از هتل ها در این مورد خلاقیت بخرج داده و بر روی بالشت میهمانان شکلات قرار میدهند و یا آباژور های اتاق را روشن مینمایند و ممکن است شما بخواهید برای کودکان کتاب داستان برای خواب شبانه قرار دهید

Booked to capacity - حداکثر ظرفیت رزرو

به وضعیتی گفته میشود که تمامی اتاق های هتل رزرو شده باشند

No show Guest

به وضعیتی اطلاق میشود که میمان اتاق در زمان رزرو به هتل مراجعه ننموده باشد

OCC (Occupied) - اتاق اشغال شده

اتاقی که در حال حاضر خود میهمان و لوازم وی در آن قرار دارد

 VAC (Vacant) - اتاق خالی

به اتاق های آماده ورود میهمانان گفته میشود

O.O.O. (Out Of Order)  - خارج از سرویس

به اتاقی که به هر دلیل قابل فروش نباشد گفته میشود

M./U ( Make-up Room)

به اتاق اشغال شده توسط میهمان گفته میشود که نیازمند تمیزکاری و مرتب نمودن تخت میباشد

T.D.S.  (Turndown Service)

سرویس شام گاهی که تنها به مرتب نمودن تخت ختم میشود

D.N.D. (Do Not Disturb) - مزاحم نشوید

این به معنای آن است که میهمان داخل اتاق تمایل ندارد که کسی وارد اتاقش شود و یا به هر صورت مزاحم وی گردد

S.O. (Sleep-Out) 

به معنای ان است که میهمان داخل اتاق شده است اما در اتاق نخوابیده است

C/O (Check-out)

به معنای آن است که میهمان اتاق را ترک نموده و اتاق اماده تمیزکاری است

 

هادی عربی گل کارشناس خبره هتلداری و گردشگری کد 868 

09151105825

@fonnemozakere

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۸ ، ۱۶:۳۳
هنرستان هتلداری و جهانگردی هما سعادت