لاندری
مقصود از اداب هتل ادابی است که مدیر و پرسنل هتل باید نسبت به میهمانان رعایت کنند، یا آدابی است که میهمانان هنگام اقامت در یک هتل مراعات نمایند؟ وقتی از آداب هتل صحبت میشود، دو مقوله به ذهن متبادر میگردد، آیا مقصود آدابی است که مدیر و پرسنل هتل باید نسبت به میهمانان رعایت کنند، یا آدابی است که میهمانان هنگام اقامت در یک هتل مراعات نمایند؟ البته هر دو آداب مد نظر است. اما باید بین این دو تفاوت قایل شویم و آنها را تحت دو عنوان متفاوت مطرح نماییم. به علاوه گر چه آداب میهمانان هتل تقسیم بندی چندانی ندارد و موضوعات آن در مقوله کلی آداب میهمانی میگنجد، آداب مدیر و کارکنان هتل به دلیل تقسیم کار در هتل، متمایز است و باید به تفکیک آنان پرداخت، مثلاً آداب عمومی هتل، آداب قسمت پذیرش، آداب مدیر مسوول روابط خارجی یا اصطلاحاً فرانت آفیس front office ، که در سرسرای ورودی هتل کار قسمتهای مختلف مرتبط با میهمانان ورودی و خروجی را نظارت میکند، آداب قسمت خانهداری، و آداب پذیرایی داخل اتاقها یا روم سرویس room service. در همین ابتدا لازم است اشاره شود که بیشتر آداب و تشریفات مرتبط با قسمتهای مختلف هتل، در واقع انجام همان مسوولیتهای سازمانی بر اساس شرح و وظایف آنها است، البته با رعایت ظرافت و تکریم میهمانان که همان جوهره تشریفات و این همان چیزی است که باعث تمایز یک هتل از هتلی دیگر میشود و عاملی است که بر ذهنیات یک میهمان اثر مطلوب میگذارد و موجب میشود که یک میهمان برای مدت طولانی، گاه همه عمر- مشتری یک هتل باشد و آن را به آشنایان و دوستان خود توصیه نماید که تعریف صادقانه بهترین تبلیغ است و در اصطلاح بازاریابی به «تبلیغ افواه» («ورود آو ماوث» Word of Mouth ) تعبیر میشود. به علاوه، تقریباً همه موسسات خدماتی از جمله هتلها و شرکت تورگردان بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که حفظ یک مشتری یکی از ارکان مهم کار آنهاست که در اصطلاح به بازگشت دوباره مشتریان قدیمی«Return Client» یاد میشود. این موضوع به حدی در صنعت گردشگری و هتلداری اهمیت دارد که از آن به عنوان یک وظیفه یا تعهد ((obligation یاد میشود و همه دست اندرکاران صنعت تلاش دارند تا علی رغم ارایه خدمات بیشتر و بهتر، متنوعتر و جدیدتر نسبت به سالهای قبل، با کاستن از هزینههای خود، هتل و شرکت ردشگری خود را همچنان برای مشتریان قبلی خود به اندازه کافی جذاب نگهدارند. علی رغم آنکه سالهای متمادی است که مدیران، کارمندان و کارکنان هتلها به خصوص در غرب تحت آموزش متناوب قرار میگیرند و با آخرین فنون این صنعت آشنا میشوند، اما اخیراً در آمریکا آموزش نزاکت و تشریفات به پرسنل هتلها رونق گرفته است .در واقع امر، این آموزشها به هدف ایجاد مزیت برتر انجام میشود تا رفتار و ارتباط مدیران و کارکنان هتلها با تک تک میهمانان به بهترین وجه ممکن صورت پذیرد و به آنان نشان دهند که در هتلی که کارکنان آن آموزشهای جدیدی دیدهاند، یکایک میهمانان، نه یک مسافر معمولی که یک«میهمان ویژه» هستند. یکی دیگر از آموزشها، نحوه صحیح لباس پوشیدن است و به کارمندان و کارکنان هتلها میآموزند چگونه به نحو احسن لباس بپوشند. جالب آنکه به دلیل توجه روز افزون آحاد مردم به لباس و ظاهر دیگران، این مقوله در دنیای امروز هر روز اهمیتی بیش از پیش مییابد. یک کارشناس رفتاری و تشریفات میگوید: «لباس انسان آنچنان بلند سخن میگوید که اجازه نمیدهد حرف دهان او را بشنویم!» بنابراین، برای کارکنان یک هتل بسیار بسیار ضروری است که لباس آراسته داشته باشند و به صورت صحیح لباس پوشیده باشند و به ظاهر خود توجه وافر نمایند. مدیر دیگری گفته است کسی که به ظاهر خود توجه ندارد، چگونه ضوابط محل کار و حیثیت آن را مورد توجه قرار خواهد داد، و به زبان سادهتر کسی که برای خود هزینه نمیکند، چگونه برای دیگران خرج خواهد کرد! . اما در خصوص کاربرد فنون ارتباطات در بحث مهمانداری و میهمان نوازی هم نیاز به توضیح زیادی نیست فقط نحوه کاربرد صحیح آن مطرح است. هتل یک سازمان خدماتی است. اگر پرسنل آن درست خدمت کنند و اصول میهمانداری را رعایت نمایند، میتواند در صحنه بمانند، اگر مدیر و کارمندان و کارکنان هتل با مشتریان خود ارتباط صحیح برقرار نماید، نیازهای مشتریان خود را حتی قبل از طرح درک نماید و میهمانان خود را به میزان فوق العادهای تکریم نمایند، مزیت برتر خواهند یافت و به مرحلهای خواهند رسید که هتل، به مثابه خانه دوست داشتنی میهمانان خواهد شد و انتخاب اول آنها در سفرهای بعدی و توصیه آن به سایر دوستان و آشنایان. و اما در بخش سخنرانی بسیاری فکر میکنند که مقصود از سخنرانی رسمی در هتل است با همه استانداردها و ضوابط آن. در حالی که یک گفتگوی کوتاه مثل مکالمه تلفن خود یک سخنرانی است و باید که همه آداب و قواعد سخنرانی در انجام آن رعایت گردد؛ از جمله مکالمه اپراتور تلفن هتل با میهمانان و حتی با دوستان میهمانانی که از خارج از هتل با افراد مقیم هتل تماس میگیرند، یا مکالمه تلفنی مسوولان خانهداری با میهمانان و غیره. تنها وقتی که مدیر و کارکنان هتل در صحبت با میهمانان قواعد و آداب سخن را رعایت نمایند، اهدافی که ما از آنها به عنوان تکریم میهمان سخن میگوییم، تعقیب خواهد شد، و میهمان احساس خواهد کرد که در هتل یک «میهمان ویژه» است نه یک مسافر معمولی. نیاز به گفتن نیست که اگر کسی در جایی احساس تفاوت و تمایز نماید، به آن دلبستگی پیدا میکند، و مهمتر که آنجا را از آن خود میداند و زمانی که این احساس تبلور یافت، نسبت به آن تعصب پیدا میکند. این زمان، موقعی است که یک میهمان، نه تنها باز هم به همان هتل خواهد آمد که مبلغ آن هتل خواهد شد و آن را به کسانی که دوست دارد، معرفی میکند، و در واقع آن را نزد دوست خود تضمین خواهد کرد. حال اگر یک هتل در زمینهای اخیر توفیق یابد و بتواند مشتریانی را که برای یک بار به آن هتل میآیند، برای آینده حفظ نماید که حتی آنها برای هتل تبلیغ نمایند، بازاریابی آن تا حد زیادی تسهیل خواهد شد. نیازی به گفتن نیست که عکس قضیه، نتیجه بسیار نا مساعدی به بار میآورد، یعنی اگر بهترین بازاریابی صورت پذیرد، ولی مدیر و کارکنان هتل موارد فوق الذکر را رعایت نکنند، مشتریان جاری هتل هم از آن فاصله خواهند گرفت و هرگز آن را به دوستان و نزدیکان خود توصیه نخواهند کرد، چه بسا که آنان را حتی از آنجا بر حذر دارند. و اما تشریفات: منابع جامعه شناختی، «حسن سلوک» را رفتارهای متعارف غیر اجباری میداند عامل آنها رفتارها را، صاحب فرهنگ، ادب میخوانند و مذهب. این رفتارها همچون قوانین نا نوشته، اصول منش انسانی را تدوین میکند، با این تفاوت که اگر کسی آن را رعایت نکند، مجازات رسمی قانونی ندارد. فقط در چشم دیگران، او را فاقد آداب خواهند نمایند که البته لقب خوشایندی نیست. به بیانی دیگر، این رفتارها همان آداب مختلف هستند که بسیاری از ما آنها تحت عناوینی چون آداب غذا خوردن، آداب سفر، آداب تعلیم و تعلم میشناسم و دارندگان آن را آدابدان میدانیم. حسن سلوک(Good Manners) یا به طور خلاصه سلوک ((Manners از جمله عوامل موثر در ترقیات اجتماعی است که تأثیر آن از ثروت نیز به مراتب افزونتر و به قول شیخ سعدی «ادب مرد به ز دولت اوست». حتی گروهی بر این نکته پای میفشارند که بدون حسن سلوک، سایر ویژگیها مانند علم، ثروت و حتی نسب نیز نمیتواند عامل نیل به اهداف عالیه باشد و یا پس از نیل به مقصود، تداوم توفیق را تضمین نماید. در واقع، حسن سلوک، همان کمال دارایی فوق تصوری است که در شرح حالات رسول گرامی اسلام(ص)، از آن به عنوان «اخلاق محمدی» (درود خداوند و ملایک بر او باد) یاد میشود و خالق متعال در سوره مبارکه القلم در تحسین حسن سلوک پیامبر عظیم الشأن اسلام چنین میفرماید: « و انک لعلی خلق عظیم». البته حسن سلوک بیشتر جنبه اختیاری و انفرادی دارد، اما اگر برخی از رفتارها و کردارهای به صورت قواعد و ضوابط اجتماعی در آید و در یک یا چند جامعه برای مدتی کوتاه یا بلند، تثبیت شود و مقبولیت عام یابد-خواه به صورت عادت و خواه به شکل سنت- و یا اجرا و عدم کاربرد آن به صورتی دارای ضمانت اجرا باشد، عنوان آداب و آیین معاشرت یا نزاکت (Etiquette) مییابد. ولی لازم به ذکر است همانگونه که از واژههای عادت و سنت بر میآید، این قواعد و ضوابط اجتماعی تابع زمان و مکان هستند به نحوی که گاه عادتی در زمان مناسب و در مقطعی دیگر، ناپسند و یا یک سنت اجتماعی در جایی و در میان قومی مقبول و در مکانی و در جمع اقوامی دیگر مذموم به نظر آید. واژه تشریفات در ایران معادل کلمه پروتکل protocole مورد استعمال در بسیاری از زبانهای بیگانه، از ریشه لاتین Protokollum/Protocollun است که جهت شرح تزیینات و نحوه برگزاری مراسم دولتی، نظیر استقبال و بدرقه میهمانان عالی رتبه و ترتیب میهمانیهای رسمی و نحوه تعامل با نمایندگان سیاسی دول خارجه به کار میرود. تشریفات خود به دو دسته عام و خاص تقسیم میشود. تشریفات عام، معانی و مصادیقی نزدیک به نزاکت، اما با خصوصیت بیشتر، تلخیص شده و هدفمندتر دارد، ولی تشریفات خاص، منحصر و محدود به دیپلماتها و روابط دیپلماتیک و سیاسی میباشد از جمله: آیین پذیرش، رفتار و مراودات بین دول حاکم با نمایندگیهای دیپلماتیک و نمایندگان سیاسی خارجی مقیم و آردیته و نیز تعامل با هیأتهای سیاسی از یک سو، و از سوی دیگر میان خود دیپلماتها و نمایندگیهای سیاسی مقیم یک کشور، و همچنین روابط سیاسی میان کشورها و بالاخره روش کار در سازمان ملل و سایر سازمانهای بین المللی. ذکر این نکته ضروری است که کلمه «تشریفات» در ذهنیت عموم، گاه مترادف با تبذیر، اسراف، افراط، تجمل گرایی و نو- دولتی استعمال میشود. حال آنکه این واژه از مصدر«تشریف» و ریشه «شرف» است که اساسا بار منفی ندارد و یکی از معانی آن، بنا بر فرمایش حضرت امام حسن مجتبی (ع) احترام و تکریم قوم و قبیله است و در فرهنگ ملی ایرانیان، تکریم میهمان است. در این معنی, تشریفات هرگز مترادف با تبذیر و تجمل گرایی و افراط و اسراف نیست که تشریفات راستین، دقیقا با این مقولات در تضاد میباشد و تردید نیست کسانی که به ظاهر از «تشریفات» پرهیز میکنند، قطعاً منظور آنها احتراز از آن عادات و سنن ناپسند مذکور است. البته باید اذعان نمود که برخی از مراسم و ترتیبات تشریفات در قبل از انقلاب اسلامی ایران و تعدادی از امور تشریفاتی معمول در بیشتر کشورهای دیگر، آمیزهای از اموری بود و هست که در اسلام منع و نهی شده است و طبعا طرح این مقولات نمیتواند در آموزشهای تشریفات در جمهوری اسلامی ایران جایگاهی داشته باشد. جالب آنکه نه تنها اکثر قریب به اتفاق سلوک حسنه و نزاکتهای اجتماعی و نیز بسیاری از ترتیبات معقول و پسندیده در تشریفات خاص متأثر از مبانی راستین اسلام و سایر ادیان الهی، و نیز رفتارها و کردارهای پسندیده ملی ایرانیان و سایر ملل متمدن و با فرهنگ است.
خدمات میهمان نوازی قلب فعالیت گردشگری محسوب می شود چرا که از یک سو اشتغال و درآمد مستقیم از گردشگری را برای میزبان رقم می زند و در دیگر سو در برآورد نیازها و خواست های گردشگران یکی از عوامل اصلی شکل دادن به یک تجربه خوب گردشگری است. از جمله خدمات موجود در بخش مهمان نوازی بخش غذا و نوشیدنی می باشد. این بخش از خدمات مهمان نوازی چنان اهمیتی دارد که در این زمینه متخصصان و کارشناسان بسیاری مشغول فعالیت و بهبود کیفیت و کمیت خدمات پذیرایی هستند. از انجا اداب پذیرایی از مهمان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است ریشه گونه های مختلف پذیرایی از آنجا ناشی می شود ولی در یک کلیت معنایی می توان به گونه های از پذیرایی در بخش مهمان نوازی گردشگری که جنبه بین المللی دارد به صورت زیر اشاره کرد:
در این گونه پذیرایی ، خدمتکار وظیفه پذیرایی از مهمان را در کنار میز بر عهده دارد. خدمتکار دور میز می چرخد و غذاها و نوشیدنی را به مهمان می دهد. در این بین نقش خدمتکار در شکل دادن به یک تجربه پذیرایی خوب بسیار اهمیت دارد.
در این شیوه امکان پذیرایی مهمان تا سه نفر از خود وجود داشته و ظرف غذا و نوشیدنی روی میز چیده می شود تا خود مهمان با توجه به علایق خود به انتخاب غذاها و اشامیدنی موجود در میز بپردازد یا به عبارت دیگر از خود پذیرایی کند.در مراسم های بزرگتر ، برای میزهای 4 نفره یا بیشتر از دورچین غذا استفاده شده و خدمتکار بشقاب های غذاهای دور چین شده را می آورد . بشقابها را روی میز مهمان ها چیده و سپس غذا رابه مهمان ها می دهد تا از خودشان پذیرایی کنند .
در این گونه پذیرایی ، غذاها و مخلفات آنها به صورت بسیار زیبا تزئین شده و در بوفه قابل رویت است غذا در ظروف چیده می شود و به مهمان ها انتقال داده شده تا از خودشان پذیرایی کنند. آنچه می تواند منشا این گونه پذیرایی محسوب شود را در پخت و پز یک جای گوشت ماهیچه در حجم زیاد، پرنده به صورت کامل و همینطور ماهی دانست. به همین ترتیب اگر به بازار گردی کرده باشید در همین شهر فرهای بزرگی را در بیرون مغازه مشاهده می کنید که در حال پخت کباب ، مرغ یا.... در حال گردش روی شعله است.
مدیریت تشریفات و مراسم در هتل
جایگاه شغلی: مدیران هتل ها , مدیران داخلی هتل , مدیران تشریفات و غذا و نوشابه در هتل ها , دانشجویان گردشگری و هتلداری , مدیران روابط عمومی , خدمات و تشریفات اداری در سازمان ها و شرکت ها , مدیران داخلی رستوران , مدیران تالارهای پذیرایی ومدیران موسسات برگزاری ضیافتهای خصوصی ومجالس , پیمانکاران مرتبط , مدیران اجرایی و سوپروایزرها و تمامی دیگر علاقه مندان.
هدف دوره : آشنایی دست اندرکاران وعلاقه مندان به راه اندازی ومدیریت رستوران , تالارهای پذیرایی , موسسات برگزاری ضیافتهای خصوصی و مجالس و پیمانکاران , بر گزاری ضیافتهای خصوصی ومجالس و پیمانکاران با اصول بنیادین خدمات پذیرایی , چگونگی قراردادهای پیمانی , قوانین ومقررات جاری مواد غذایی , مسائل مربوط به کیفیت خدمات و کیفیت موادغذایی در تمامی مراحل , کسب اطلاعات درمورد پخت وآشپزی به منظور ایجاد کنترلهای لازم آشنایی نسبی با مدیریت آشپزخانه برنامه ریزی های شغلی تهیه منو و مسائل مربوط به اموراجرایی برگذاری ها الزامات وتوانمندی ها.
محتوای دوره :
1- آشنایی با مفهوم تشریفات و مراسم خاص Special events
2- انواع مراسم خاص
3- بازاریابی و رقابت در برگزاری مراسم
4- هماهنگ کردن مراحل مختلف مراسم
5- تهیه برنامه کاری در برگزاری مراسم
6- طراحی مکان برگزاری مراسم
7- امکانات مورد نیاز برگزاری مراسم
8- مدیریت جمع آوری و دفع مواد زائد در مراسم.
9- سیستم های ارتباطی در مراسم.
10- طراحی دکور و صحنه در مراسم.
11- نحوه چیدمان صندلی در مراسم.
12-ارائه خدمات به افراد با نیازمندی های خاص( معلولین)
13-پارکینگ اتومبیل ها در مراسم.
14-محل و چگونگی ورود و خروج میهمانان در مراسم
15-طراحی مکان ارائه اطلاعات به میهمانان.
16-صدور کارت شناسایی برای شرکت کنندگان و مجریان.
17-پذیرش و ثبت نام میهمانان.
18-سیستم حمل و نقل وسایل؛تجهیزات و میهمانان
19-تهیه و اهدای جوایز.
20-سبزی آرایی ومیوه آرایی.
21-ایمنی؛امنیت و شرایط اضطراری.
22-پذیرایی غذا و نوشابه در مراسم.
23-اختتامیه و جمع آوری محل برگزاری مراسم.
24-استقبال و بدرقه میهمانان مهم.
کارگاه آموزشی یا کارورزی : دارد
الزامات یا پیش نیازها: دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه و سابقه کار مرتبط .
توصیه ها : داشتن روحیه میهمان نوازی و خوشرویی ؛ علاقه به مشاغل خدماتی و صبر و تحمل چرا که مهمان مسئولیتی در قبال خستگی ناشی از کار شما ندارد .
|
هادی عربی گل یکی از فعالان گردشگری کشورمان در گفتوگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر توسعه صنایع دستی در جذب گردشگر اظهار کرد: بهطور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند، میل به خرید دارند و در صورتی که توسعه گردشگری را شاهد باشیم، صنایع دستی سهم بسیاری از این خریدها خواهد داشت. توسعه صنعت گردشگری در کشوری چون ایران، منجر به رشد تقاضا برای خرید آثار هنری، چون صنایع دستی میشود و به توسعه آن کمک خواهد کرد.
وی درباره تاثیر افتتاح کارگاهها صنایع دستی در هتلها در امر گردشگری بیان کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرها نشان از غنای فرهنگی مردمان ایران زمین دارد و تلاش برای معرفی این ظرفیتهای ارزشمند، با افتتاح کارگاههای صنایع دستی در واحدهای اقامتی و هتل ها، با بیان اینکه گردشگری پایدار، رشد اقتصادی و درآمدزایی با حضور گردشگران محقق میشود گامی در جهت رسیدن به پویایی در مسیر گردشگری قلمداد میشود.
این فعال گردشگری افزود: در برخی از هتلهایی که افتتاح کارگاه صنایع دستی انجام شده بود و صنعتگران به صورت نمادین به نمایش تراش سنگ فیروزه مشغول شده بودند، مردم از نزدیک به تماشای نحوه و چگونگی تولید آثار هنری میپرداختند.
وی افزود: گردشگران خارجی به تماشای این مکانها علاقه زیادی نشان میدادند و این آثار هنری را بیشتر در سبد خرید خود قرار میدادند، اما این مکان هم با توجه به مشکلات موجود بعد از طی مدتی بسته شد.
عربی گل درباره برخی مشکلات کارگاههای صنایع دستی در مراکز توریستی گفت: از جمله مسائلی که مانع پیشرفت افتتاح کارگاه های صنایع هنری که امری اجتناب ناپذیر در جذب گردشگر در هتلها بود، اینکه در اکثر مراکز اقامتی محصولات صنایع دستی از لحاظ مسائل امنیتی به طور کامل مورد حمایت قرار نمیگرفتند و این مسئله دردسرهای زیادی همچون دزیدن آثار هنری را برای صنعتگر ایجاد میکرد.
وی افزود: نبود تسهیلاتی برای افزایش ابزارآلات صنایع دستی و تجهیز و بروز نکردن وسایل مورد نیاز رشته هنری، همچنین امکاناتی برای نگهداری آثار هنری در مراکز اقامتی مشکلات دیگری بود که باعث میشد افتتاح کارگاه در هتلها برای صنعتگر، توجیه اقتصادی نداشته باشد و به تعطیلی بیانجامد.
این فعال کشورمان افزود: فعالان صنایع دستی برای باز نگه داشتن درب کارگاهها یشان در هتلها مشکلات دیگری مانند هزینه دستمزد نیروی متخصص، هزینههای سربار، هزینه اجاره غرفه، هزینه برق و مانند اینها که رقم بالا برای هنرمند صنایع دستی بود.
این فعال گردشگری ادامه داد: در اکثر هتلهای پنج یا چهار ستاره که امکاناتی برای اسکان گردشگران خارجی دارند سوغات زعفران و مانند این محصول عرضه میشود و از محصولات صنایع دستی که نشان و هویت ایران است را به عنوان سوغاتی در فروشگاه هایشان درنظر نمیگیرند.
وی در خصوص تاثیر بکارگیری هتلها از فروشگاههای صنایع دستی برای فروش محصولات هنری بیان کرد: مراکز اقامتی را میتوان با ایجاد فروشگاهها صنایع دستی وصرافیها تجهیز کرد و این به نوع به خود باعث بهبود و توسعه فروش محصولات صنایع دستی میشود.
عربی گل افزود: ساخت مجتمعهای توریستی و بوم گردی در شهرستانها که باعث ایجاد شغل برای ساکنان شهر میشود همچنین ساخت دهکدههای ورزشی امکانات بیشتری را برای حضور گردشگر فراهم میکند.
وی بیان کرد: مسئولین با اختصاص دادن تسهیلاتی ارزی برای تجهیز کردن ابزار آلات صنایع دستی، باعث گسترش ساخت محصولات صنایع دستی همچنین بهبود بازار فروش محصولات هنری میشود.
این فعال گردشگری افزود: سازمانها با حمایت بیشتر، اختصاص یارانه به بخش سنگ و زیور آلات که یکی از پرفروشترین محصولات است، بخشودگی جرایم و مزایای خدمات بیمه تامین اجتماعی برای کارگاههای کوچک میتوانند گامی موثر در بر طرف کردن مشکلات صنعتگران داشته باشند.
وی افزود: تبلیغات و معرفی داشتهها و جاذبهها از دیگر موارد بسیار مهم در حوزه گردشگری است، به دلیل بودجه و اعتبارات کم متاسفانه در این بخش هم اتفاق مناسبی شکل نگرفته است، ادارات و ارگانهای مربوطه با حمایتهای مانند اختصاص یارانه و بخشودگی هزینههای تبلیغات، به شناساندن محصولات صنایع دستی کشور عزیزمان ایران کمک کنند.
عربی گل افزود: هزینه تمام شده ساخت فیلم مستند در حوزه صنایع دستی برای شناساندن محصولات صنایع دستی برای صنعتگران وکارگاههای کوچک صنایع دستی توجیه اقتصادی ندارد.
وی درباره اقدامات تاثیر گذار هتلها در تبلیغات محصولات صنایع دستی بیان کرد: دولت با الزام کردن برای هتلها برای عرضه بروشور و تبلیغات صنایع دستی میتواند گامی موثر در شناساندن آثار هنری به گردشگران داخلی وبین المللی داشته باشد.
این فعال گردشگری افزود: در اکثر مواقع گردشگران از کارمندان تور برای اینکه سوغاتی خود را از کجا خرید نمایند، کمک میگیرند. با تبیین بروشورهای برای شناساندن محصولات صنایع دستی شهرها و اینکه در کجا عرضه میشوند، میتوان به فروش محصولات صنایع دستی امید بیشتری داشت.
عربی گل ادامه داد: نمایشگاهها و جشنوارهای صنایع دستی برای فروش محصولات صنایع هنری ایجاد میشوند، اما با توجه به هزینههای بالا مانند هزینه اجاره غرفه، هزینه حمل ونقل و هزینه اقامت در اکثر مواقع برای خارج کردن بازار از حالت روکود چاره ساز نیستند.
وی بیان کرد: در اکثر مواقع نمایشگاهها و جشنوارههای صنایع دستی در محلهای پر رفت و آمد گردشگر ایجاد نمیشوند. نمایشگاهها باید در موزهها و مکانهای تاریخی و در هتلها برگزار شوند تا گردشگر این محصولات را بتواند خریداری کند.
وی افزود: جشنوارههای فصلی صنایع دستی برنامه زمانی منسجمی ندارند. در فصلهای خاصی حضور گردشگر و سفر به کشور ایران بیشتر از مواقع دیگر است. باید زمان اجرای جشنواره را با ورود گردشگران خارجی تطابق داد مثلا در روز تولد فردوسی در برنامه که برای این منظور ایجاد میشود به ایجاد نمایشگاه اقدام کنیم.
عربی گل از فعالان گردشگری کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تاثیر توسعه صنایع دستی در جذب گردشگر اظهار کرد: بهطور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند، میل به خرید دارند و در صورتی که توسعه گردشگری را شاهد باشیم، صنایع دستی سهم بسیاری از این خریدها خواهد داشت. توسعه صنعت گردشگری در کشوری چون ایران، منجر به رشد تقاضا برای خرید آثار هنری، چون صنایع دستی میشود و به توسعه آن کمک خواهد کرد.
وی درباره تاثیر افتتاح کارگاهها صنایع دستی در هتلها در امر گردشگری بیان کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرها نشان از غنای فرهنگی مردمان ایران زمین دارد و تلاش برای معرفی این ظرفیتهای ارزشمند، با افتتاح کارگاههای صنایع دستی در واحدهای اقامتی و هتل ها، با بیان اینکه گردشگری پایدار، رشد اقتصادی و درآمدزایی با حضور گردشگران محقق میشود گامی در جهت رسیدن به پویایی در مسیر گردشگری قلمداد میشود.
این فعال گردشگری افزود: در برخی از هتلهایی که افتتاح کارگاه صنایع دستی انجام شده بود و صنعتگران به صورت نمادین به نمایش تراش سنگ فیروزه مشغول شده بودند، مردم از نزدیک به تماشای نحوه و چگونگی تولید آثار هنری میپرداختند.
وی افزود: گردشگران خارجی به تماشای این مکانها علاقه زیادی نشان میدادند و این آثار هنری را بیشتر در سبد خرید خود قرار میدادند، اما این مکان هم با توجه به مشکلات موجود بعد از طی مدتی بسته شد.
عربی گل درباره برخی مشکلات کارگاههای صنایع دستی در مراکز توریستی گفت: از جمله مسائلی که مانع پیشرفت افتتاح کارگاه های صنایع هنری که امری اجتناب ناپذیر در جذب گردشگر در هتلها بود، اینکه در اکثر مراکز اقامتی محصولات صنایع دستی از لحاظ مسائل امنیتی به طور کامل مورد حمایت قرار نمیگرفتند و این مسئله دردسرهای زیادی همچون دزیدن آثار هنری را برای صنعتگر ایجاد میکرد.
وی افزود: نبود تسهیلاتی برای افزایش ابزارآلات صنایع دستی و تجهیز و بروز نکردن وسایل مورد نیاز رشته هنری، همچنین امکاناتی برای نگهداری آثار هنری در مراکز اقامتی مشکلات دیگری بود که باعث میشد افتتاح کارگاه در هتلها برای صنعتگر، توجیه اقتصادی نداشته باشد و به تعطیلی بیانجامد.
این فعال کشورمان افزود: فعالان صنایع دستی برای باز نگه داشتن درب کارگاهها یشان در هتلها مشکلات دیگری مانند هزینه دستمزد نیروی متخصص، هزینههای سربار، هزینه اجاره غرفه، هزینه برق و مانند اینها که رقم بالا برای هنرمند صنایع دستی بود.
این فعال گردشگری ادامه داد: در اکثر هتلهای پنج یا چهار ستاره که امکاناتی برای اسکان گردشگران خارجی دارند سوغات زعفران و مانند این محصول عرضه میشود و از محصولات صنایع دستی که نشان و هویت ایران است را به عنوان سوغاتی در فروشگاه هایشان درنظر نمیگیرند.
وی در خصوص تاثیر بکارگیری هتلها از فروشگاههای صنایع دستی برای فروش محصولات هنری بیان کرد: مراکز اقامتی را میتوان با ایجاد فروشگاهها صنایع دستی وصرافیها تجهیز کرد و این به نوع به خود باعث بهبود و توسعه فروش محصولات صنایع دستی میشود.
عربی گل افزود: ساخت مجتمعهای توریستی و بوم گردی در شهرستانها که باعث ایجاد شغل برای ساکنان شهر میشود همچنین ساخت دهکدههای ورزشی امکانات بیشتری را برای حضور گردشگر فراهم میکند.
وی بیان کرد: مسئولین با اختصاص دادن تسهیلاتی ارزی برای تجهیز کردن ابزار آلات صنایع دستی، باعث گسترش ساخت محصولات صنایع دستی همچنین بهبود بازار فروش محصولات هنری میشود.
این فعال گردشگری افزود: سازمانها با حمایت بیشتر، اختصاص یارانه به بخش سنگ و زیور آلات که یکی از پرفروشترین محصولات است، بخشودگی جرایم و مزایای خدمات بیمه تامین اجتماعی برای کارگاههای کوچک میتوانند گامی موثر در بر طرف کردن مشکلات صنعتگران داشته باشند.
وی افزود: تبلیغات و معرفی داشتهها و جاذبهها از دیگر موارد بسیار مهم در حوزه گردشگری است، به دلیل بودجه و اعتبارات کم متاسفانه در این بخش هم اتفاق مناسبی شکل نگرفته است، ادارات و ارگانهای مربوطه با حمایتهای مانند اختصاص یارانه و بخشودگی هزینههای تبلیغات، به شناساندن محصولات صنایع دستی کشور عزیزمان ایران کمک کنند.
عربی گل افزود: هزینه تمام شده ساخت فیلم مستند در حوزه صنایع دستی برای شناساندن محصولات صنایع دستی برای صنعتگران وکارگاههای کوچک صنایع دستی توجیه اقتصادی ندارد.
وی درباره اقدامات تاثیر گذار هتلها در تبلیغات محصولات صنایع دستی بیان کرد: دولت با الزام کردن برای هتلها برای عرضه بروشور و تبلیغات صنایع دستی میتواند گامی موثر در شناساندن آثار هنری به گردشگران داخلی وبین المللی داشته باشد.
این فعال گردشگری افزود: در اکثر مواقع گردشگران از کارمندان تور برای اینکه سوغاتی خود را از کجا خرید نمایند، کمک میگیرند. با تبیین بروشورهای برای شناساندن محصولات صنایع دستی شهرها و اینکه در کجا عرضه میشوند، میتوان به فروش محصولات صنایع دستی امید بیشتری داشت.
عربی گل ادامه داد: نمایشگاهها و جشنوارهای صنایع دستی برای فروش محصولات صنایع هنری ایجاد میشوند، اما با توجه به هزینههای بالا مانند هزینه اجاره غرفه، هزینه حمل ونقل و هزینه اقامت در اکثر مواقع برای خارج کردن بازار از حالت رکود چاره ساز نیستند
وی بیان کرد: در اکثر مواقع نمایشگاهها و جشنوارههای صنایع دستی در محلهای پر رفت و آمد گردشگر ایجاد نمیشوند. نمایشگاهها باید در موزهها و مکانهای تاریخی و در هتلها برگزار شوند تا گردشگر این محصولات را بتواند خریداری کند.
عربی گل افزود: جشنوارههای فصلی صنایع دستی برنامه زمانی منسجمی ندارند. در فصلهای خاصی حضور گردشگر و سفر به کشور ایران بیشتر از مواقع دیگر است. باید زمان اجرای جشنواره را با ورود گردشگران خارجی تطابق داد مثلا در روز تولد فردوسی در برنامه که برای این منظور ایجاد میشود به ایجاد نمایشگاه اقدام کنیم.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/6983599/برپایی-کارگاه%E2%80%8Cهای-صنایع-دستی-چقدر-در-رونق-گردشگری-تاثیرگذار-است
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شهر مشهد پایتخت معنوی ایران، کلانشهری که پس از تهران بهعنوان بزرگترین شهر ایران شناخته میشود، بهواسطه حضور پربرکت حضرت علیبن موسیالرضا علیهالسلام بهنوعی در توریسم زیارتی پیشرو است. اما اقدام شهرداری مشهد برای حذف کلمه «زائر» از راهنمای زائر مشهد و تبعات آن در روزهای اخیر در مرکز توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته و با انتقادهای زیادی مواجه شده است.
به عنوان نمونه وحید جلیلی معاون پیشین فرهنگی شهرداری مشهد در دوره شورای اسلامی چهارم این شهر، حذف عنوان زائر از راهنمای زائر مشهد را اقدامی برای اعلام جنگ تمدنی و فرهنگی در مشهد مقدس دانست و از نخبگان شهر مشهد فارغ از هر خط سیاسی خواست مقابل جریانی که خواهان حذف عنوان زائر از راهنمای زائر مشهد هستند، سکوت نکنند.
بیشتر بخوانید: واکنش انتقادآمیز کاربران به تغییر تابلوهای راهنمای زائر در مشهد +تصاویر
در این میان برخی از کارشناسان گردشگری نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند مثلا اردشیر اروجی، کارشناس حوزه گردشگری در یک شهر همواره شاخههای مختلف گردشگری باید در نظر گرفته شود، اما در مشهد میتوان گردشگری زیارت را محور قرار داد.
حذف واژه گردشگر از راهنمای زائر مشهد در فضای مجازی نیز با انتقادهایی مواجه شد البته برخی از شاعران کشور همچون سید ابوالفضل مبارز، محمد حسین رحیمی، مصطفی محدثی خراسانی، راضیه رجایی، رحیمه مهربانی، وحید صدیقی، سعید تاج محمدی و زهرا رسولی نیز به این امر انتقاد کردند.
حتی کسانی که حضور فعالی در فضای مجازی دارند نسبت به این موضوع انتقاد کردند و کاربران بر این نکته تأکید دارند که مشهد به عنوان یک شهر زیارتی شناخته شده است و همه گردشگران و مسافران این شهر، زائر خطاب میشوند پس تغییر نام تابلوهای زائر چه معنایی میتواند داشته باشد. در واقع نگرانی اصلی آنها این است که هویت مذهبی شهر زیارتی مشهد با چنین اقدامات نسنجیدهای به خطر میافتد اما مسئولان با بیاعتنایی از کنار آن میگذرند.
همچنین هادی عربی گل، کارشناس حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص حذف کلمه «زائر» از راهنمای زائر مشهد، گفت: همه و نود درصد زائران، مشهد را به نام مشهد مقدس و شهر زیارتی میشناسند.ما باید خدماتمان را به سطح بینالمللی برسانیم، زیرا صرف تغییر نام باعث بینالمللی شدن یک شهر نمیشود.
وی ادامه داد: متأسفانه در شهرداری شهر مشهد به صورت یکباره کاری کردند که همه به آن حرکت به عنوان یک خیزش فرهنگی علیه باورها و اعتقادات نگاه میکنند. بنابراین حذف کلمه «زائر» از راهنمای شهر مشهد یک ساز و کار منطقی نبود و به نظر میرسد برای معرفی هر چه بیشتر جاذبههای فرهنگی، هنری، طبیعی و آداب و رسوم مشهد باید جلسهای با حضور نخبگان مذهبی و کارشناسان حوزه گردشگری مشهد گذاشته شود تا ساز و کار بهتری پیدا شود.
با توجه به واکنشها و انتقادهایی که صورت گرفت بعد از حدود ۱۱ ماه به نظر میرسد با اقدام شهرداری مشهد تابلوهای «راهنمای زائر، مرکز اطلاعات سفر شهری» به جای تابلوهای «راهنمای سفر» دوباره روی باجههای راهنمای شهری نصب شده است.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/6813923/انتقاد-به-حذف-تابلوهای-راهنمای-زائر-در-مشهد-کارشناس-گردشگری-همه-مشهد-را-به-نام-مشهد-مقدس-می%E2%80%8Cشناسند
به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گردشگری پرندهای است که با اتکا بر دو بال صنایع دستی و میراث فرهنگی به پرواز درمیآید. این سخنی است که بارها و بارها از زبان علیاصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شنیدهایم. البته باید ببینیم به راستی گردشگری در کشور ما بر چه چیزهایی اتکا کرده و تا کجا به پرواز درآمده است.
بنابراین گزارش، گردشگری در کشور ما هم مانند کشورهای دیگر جایگاه ویژهای را به خودش اختصاص داده است و به گفته برخی از مسئولان به اندازهای اهمیت دارد که میتواند همطراز با صنعت نفت به حرکت سریع چرخهای اقتصادی کشور کمک کند.
شایان ذکر است ما در اینجا به سراغ یکی از فعالان گردشگری رفتیم تا از وی بپرسیم صنعت گردشگری کشورمان هماکنون چه وضعیتی دارد.
آقای هادی عربی گل، مدرس و کارشناس خبره هتلداری و گردشگری صنعت گردشگری کشور ما در سال گذشته چه تعریفی از خودش ارائه داد؟
با پذیرش این اصل که هر آنچه در کشور ما تحت لوای نام صنعت هتلداری و گردشگری و یا زیر شاخهای از آن فعالیت دارد، باید مصون از تلاطمات سیاسی داخلی و خارجی نباشد، سال گذشته را برای صنعت هتلداری کشورمان باید سالی متفاوت برشمرد؛ سالی که گرچه در سایه دستاوردهای سیاسی و اقتصادی در عرصه بین المللی و توافقات هستهای هرازگاه امید دیده میشد، اما این چنین نبود.
در طول سال با افزایش هزینهها، کاهش وضعیت مالی در سفر، کاهش سفرهای داخلی (بعلت پائین بودن قیمت سفرهای خارجی و حتی بالا بودن کیفیت خدمات در طول سفر)، روند نابسامانی در سیستمهای خدماتی و فروش بخصوص رقابت ناسالم توسط بعضی از مالکان و مستاجرانی که بدون در نظر گرفتن کیفیت خدمات با کاهشهای بسیار زیاد در ایام غیر پیک سال و همچنین افزایش بی رویه درایام پیک سال مواجه بودیم و در این میان پیگیری و درخواستهای مالی بعضی از ادارات دولتی به بهانههای مختلف (دارایی، شهرداری و...) و از طرف دیگر قرار گرفتن مکانهایی (هتلها و زائر سراها) در اختیار ادارات، ارگانهای دولتی و ارائه خدمت بدون رعایت اصول هتلداری و حتی در بعضی مواقع قیمتهای عجیب در این نوع زائر سراها باعث وارد شدن ضربه شدید به هتلداری مشهد شده و منجر به تعطیلی یا ورشکستی زائرسراها شده است.
فعالان صنعت گردشگری در سال ۱۳۹۶ با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کردند؟
مشکلات و معضلات صنعت هتلداری کشور را باید از زوایا و ابعاد مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در درجه اول و در شرایط فعلی، هتلداران سراسر کشور با مجموعهای از محدودیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مواجه هستند که حل و فصل آنها از حوزه اختیارات فعالان این صنعت خارج است.
در زمینه سیاسی، محدودیت در برقراری روابط بینالمللی با سایر کشورها و در زمینه اجتماعی، مواجه با برخی مسایل حاکمیتی و نبود زیرساختهای تفریحی و گردشگری مانند فرودگاههای بینالمللی مناسب و مدرن، مشکلات مربوط به حملونقل و ترانسفر گردشگران، نبود کیوسکهای اطلاعرسانی و... باعث شده است توریست در معنا و مفهوم واقعی خود مطابق با تعاریف جهانی به کشور جذب نشود.
عدم ثبات مدیریتی نیز بهنوبه خود باعث بروز مشکلات متعددی برای صنعت هتلداری شده است. تغییرات پیدرپی در رأس سازمان میراث فرهنگی و همچنین معاونت گردشگری این سازمان، علیالقاعده سایر بخشهای زیرمجموعه از دولتی تا خصوصی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
در پایان نیز باید به عدم توازن میان فعالیتهای گردشگری بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد. در شرایط فعلی مهمترین تشکیلات گردشگری کشور در حوزه هتل، دولتی است در شرایطی که اکثر آژانسهای گردشگری متعلق به بخش خصوصی است. سوای این عدم توازنی که ذکر شد، فعالیت بخش خصوصی همواره موفقتر از بخش دولتی بوده است، زیرا سرمایهگذاری و همچنین بازگشت سرمایه در این بخش، به طور مستقیم و بدون هیچ مشکلی صورت میپذیرد. از سوی دیگر فعالان بخش خصوصی به دلیل بازگشت سرمایه مستقیم، انگیزه و رغبت بیشتری برای فعالیت از خود نشان میدهد.
تمامی مواردی که ذکر شد در پایان منجر به شکلگیری شرایط فعلی در صنعت هتلداری کشور شده است. شرایطی که در آن «خانهمسافرها» به دلیل فضای بازتری که از لحاظ اقتصادی و برخی جنبههای اجتماعی دارند و از سوی دیگر بهدلیل نبود نظارت مناسب درخصوص مواردی مانند کسب مجوز و پرداخت مالیات، در بازار رقابتی گوی سبقت را از هتلها ربودهاند و گردشگران را به خود جذب میکنند.
گردشگری کشورمان در سال گذشته تا چه اندازهای به استانداردهای جهانی نزدیک شد؟
متأسفانه با توجه به اینکه برای هر فعالیتی باید میزان و ترازوی کنترلی قرارداد گردشگری کشورمان در سال گذشته با ترازو و معیار سنج کیفیت خدمات و تجهیزات و استاندارهای جهانی به هیچ وجه مطابقت نداشته است و ندارد و همه آنها را با معیارهای و ترازوهای شخصی و روابط اقدام به ساخت، تجهیز و استفاده از نیروهای هتلی تعریف میکند.متأسفانه استاندارها در خصوص ساختمان و سازهها، تجهیزات، نحوه و شرایط و نیرو انسانی خدماتی به هیچ وجه رعایت نمیشود.
چه راهکاری برای رفع مشکلات موجود پیشنهاد میکنید؟
استفاده از امکانات، تجهیزات، نیرو انسانی، مشاوران و مدیران متخصص، الزام برای استفاده از مشاوران و کارشناسان مرتبط در ادارات و ارگانهایی که با صنعت گردشگری در ارتباط میباشند (مانند شهرداری، دارایی، تامین اجتماعی و...)، الزام در جذب نیروهای دارای گواهینامههای تخصصی برای قسمتهای مختلف این صنعت و ثبات حداقلی در مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و استفاده از اشخاص آشنا و متخصص در این ردهها راهکار پیشنهادی من برای رفع مشکلات موجود بر سر راه صنعت گردشگری هستند.
چه چشماندازی برای گردشگری متصور هستید؟
خوشبختانه ایران به خاطر داشتن جاذبههای طبیعی، فصلی، زیارتی، تاریخی و مشاهیر و فضاهای بوم گردی میتواند اولین اولویت درآمد حاصل از این بخش را داشته باشد و جایگزین مناسبی برای نفت باشد پس اگر از الان به فکر زیرساخت و بسترهای باشیم امیدوارم بتوانیم با فعال کردن ظرفیتها خود را از بحرانها به وجود آمده، خارج کنیم.
در آخر چه انتظاری از مسئولان دارید؟
انتظار که نمیشود از مسئولان داشت، ولی تنها خواهشی که از آنها میتوان داشت این است که در راستای بالا بردن سطح کیفی خدمات، الزاماتی را برای تربیت و پرورش نیروهای متخصص به کار بگیرند. همچنین حمایت و پیگیری برای حل مشکلات اعم از ارگانها و نهادهای دولتی (شهرداری. دارایی. تامین اجتماعی و ...) را با ارایه راهکارهای مناسب در دستور کارشان قرار بدهند و در خصوص فعالیتهای غیر مجاز و بدون چارچوب تدابیری داشته باشند و برای حذف این گونه فعالیتهای غیر حرفهای اقدام کنند.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/6442743/گردشگری-در-سال-96-از-زبان-یک-فعال-گردشگری-خانه%E2%80%8Cمسافرها-گوی-رقابت-را-از-هتل%E2%80%8Cها-ربود
یک کارشناس گردشگری گفت:اگر زیرساختهای گردشگری اعم ماشین آلات، رفتار سازمانی وکیفیت آموزش نیروها ومسائل دیگر را بهبود نبخشیم به متوسط جهانی نخواهیم رسید.
هادی عربی گل کارشناس گردشگری در گفتوگو با خبرنگار حوزه میراث وگردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چگونگی رشد گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور ورسیدن به متو سط جهانی، گفت: این هدف تحقق پیدا نمیکند مگر اینکه ما زیر ساختهای گردشگری مان ر ا به حد نرمال جهانی برسانیم به بیان دیگر پذیرایی، نحوه خدمات رسانی را در حوزه گردشگری و واحدهای اقامتی همچنین حوزههای مرتبط، حتی حمل ونقل گردشگری را توسعه وبه روز رسانی کنیم.
کارشناس گردشگری کشورمان ادامه داد: اکنون استاندارد هتلهای کشور با استانداردهای جهانی قابل قیاس نیست وبه حد استاندارد جهانی نرسیده است، کشورهای همسایه مانند افغانستان در حوزه کیفیت خدمات دهی نیروهای گردشگری به شدت در حال پیشرفت هستند وبه شدت کار میکنند.
او افزود: سالها پیش زمانی که به نقطهی گردشگری کشور افغانستان برای گردش سفر کردام، بین دو نفر از مردم آن کشور نزاعی رخ داده بود و آن دو فرد افغانی زمانی که من را که به عنوان توریست و یک گردشگر و غریبه مشاهده کردند سریع دعوا خود را تمام و خیر مقدم گفتند و تا لحظه آخر هیچ عکس العملی نشان ندادند تا ما آن جا را ترک کردیم.
عربی گل بیان کرد: اگر زیرساختهای اولیه گردشگری را درست نکنیم اعم از ابنیه، تجهیزات، ماشین آلات وهمچنین خود رفتار سازمانی در فتارهای آموزشی برای نیروها تحقق پیدا نکند کشورمان در زمینه صنعت گردشگری رشد نمییابد.
او گفت: اگر مسئولان دربوق وکرنا کنند که صنعت گردشگری را رونق خواهیم داد، اما هیچ اقدم اساسی و اجرایی برندارند، البته خوشبختانه قدمی در موسسات و مراکز آموزشی در حوزه هتلداری فعالیتهای انجام شده است که این خبر خیلی خوبی است که این اقدام باید در زمانهای قبل انجام میشده است.
مدرس فعال در حوزه گردشگری گفت: در کنار نیروی انسانی که آموزش میدهیم باید تجهیزات، ابنیه و استانداردهای جهانی برای کلیه خدمات گردشگری کشور را رعایت کنیم اگر کیفیت خدمات رسانی پایین باشد که متاسفانه میبینیم که برخی از افراد با رابطه و رانت استاندارد هتل پنج ستاره را میگیرند و با رابطه یک آژانس بزرگ ایجاد میکنند.
او ادامه داد: خب این خوب نیست باید استانداردها وکیفیت خدمات رسانی رعایت شوند تا صحبتهایی که در زمینه رشد وتوسعه سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشو، اجرا شود واین اقدامات انجام گرفته شده در بهبود صنعت گردشگری نباید مسکنی عمل شود به عبارت دیگر نباید این اقدامات برای یک بازه زمانی خاص باشد.
هادی عربی گل افزود: کشورمان اگر میخواهد درصنعت گردشگری توسعه یابد و ماندگار شود باید فعالیتها و اقدامات بیشتری را در این حوزه برای بهبود اوضاع انجام دهد و زیر ساختهای گردشگری را قوی تر و بهتر کند.
کارشناس گردشگری کشور مطرح کرد: خوشبختانه با وزارت خانه شدن ارتباط بین نهادهای میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری با وزارت خانه بیشتر خواهد شد و به راحتی میتواند اقدامات موثر انجام داد، به شرطی که از مشاوران خوب برای بهبود اوضاع گردشگری استفاده و از این پتانسیلهای گر دشگری در این ارتباطات بیشتری بهره برده شود.
او ادامه داد: به عبارتی دیگر سازمان شهرداری اگر میخواهد مجوزی دهد با هماهنگی مستقیم میراث باشد همچنین آموزش و پرورش اگر قصد دارد که آموزشی برای ارتقا کیفیت نیروهای گردشگری آموزشی دهد باهماهنگی وزارت میراث فرهنگی باشد، اگر توسعه در صنعت خودروهای گردشگری ایجاد شودبا هماهنگی میراث باشد این مسائل همگی مرتبط هستند که با وزارت شدن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این موضوع کمک خواهد شد.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/7084855/چگونه-سهم-گردشگری-در-تولید-ناخالص-داخلی-را-افزایش-دهیم-وجود-زیرساخت%E2%80%8Cهای-گردشگری-لازمه-رسیدن-به-متوسط-جهانی-است